Grafik Tasarımı Lisans Müfredatı (2016 öncesi ) Ders Listesi

Zorunlu Bölüm Dersleri

Seçmeli Dersler

Diğer Bölümlerden Alınan Servis Dersleri



Zorunlu Bölüm Dersleri

- Alan Seçmeli

CMPE185 - Bilgisayara ve Bilişim Sistemlerine Giriş
Bilişim sistemleri, sistem ve uygulama yazılımlarının temelleri. Veri girişi, işlenmesi, saklanması, çıktıya dönüşümü ve iletişimi. Windows ortamı. Öğrenme yönetim sistemi. Internet uygulamaları. Uygulama yazılımlarının kullanımı: kelime işleme, elektronik tablolama, sunum yaratma, uygulamalar arasında entegrasyon ve veri paylaşımı.

GRT101 - Grafik Tasarımında Temel Tasarım I
Plastik sanatların temel öğeleri ve ilkeleri, tasarım elemanlarının (nokta, çizgi, leke, doku, renk, ışık- gölge, perspektif ve açık-koyu) ve tasarım ilkelerinin (uygunluk, birlik, egemen, zıtlık, denge tekrar yön, ölçü, aralık, değer, hareket, hiyerarşi) kullanılabileceği iki boyutlu çalışmaların yaptırılması.

GRT102 - Grafik Tasarımında Temel Tasarım II
Plastik sanatların temel öğeleri ve ilkeleri; tasarım elemanlarının (nokta, çizgi, leke, doku, renk, ışık- gölge, perspektif ve açık-koyu) ve tasarım ilkelerinin (uygunluk, birlik, egemen, zıtlık, denge tekrar yön, ölçü, aralık, değer, hareket, hiyerarşi) kullanılabileceği iki boyutlu renkli çalışmaların yaptırılması.

GRT111 - Grafik Tasarımında Desen I
Doğadan obje etütleri; modelden desen çalışmaları: alçı büst, tors, canlı modelden desen çizimleri; gövdelerde hareket planları: gövde çizimleri, gövdenin kübist formu, geometrik, sadeleştirilmiş, hareketli ve fonksiyonlu figürler; portre çizimleri; figüre kimlik kazandırma; figüre hareket kazandırma; hızlı çizim teknikleri.

GRT112 - Grafik Tasarımında Desen II
Doğadan obje etütleri; modelden desen çalışmaları: alçı büst, tors, canlı modelden desen çizimleri; gövdelerde hareket planları: gövde çizimleri, gövdenin kübist formu, geometrik, sadeleştirilmiş, hareketli ve fonksiyonlu figürler; portre çizimleri; figüre kimlik kazandırma; figüre hareket kazandırma; hızlı çizim teknikleri.

GRT113 - Teknik Resim ve Perspektif
Çizim aletleri, kullanma esasları, yazı ve çizim teknikleri; standart yazı ve harf uygulamalar; iki boyutlu geometrik çizimler, düzgün çokgen, spiral ve ovallerin çizimleri; paralel dik izdüşüm yöntemiyle tasarlanan her objenin gerçek görünüşlerinin temel izdüşüm düzlemlerinde elde edilmesi, bu görünüşlerin ölçümlendirme ilkeleri ve simgeleri; para

GRT114 - Form İnşa
Tasarımı oluşturan temel tasarım öğelerinin tasarım ilke ve yöntemleri paralelinde üç boyutlu olarak kavratılması; üç boyutlu tasarımların farklı yapılardaki malzemeler üzerinden uygulatılması.

GRT142 - Sanat Tarihi
Sanat evreleri ve sanat tarzları; sanatın oluşumunu etkileyen faktörler.

GRT201 - Grafik Tasarım I
Grafik anlatım dili; grafik anlatım teknikleri, görsel malzeme ve tekniği; simgesel ve kavramsal grafik tasarım çalışmaları ( piktogram-kurum kimlik çalışmaları v.b); grafik tasarım içindeki problem çözüm teknikleri; soruna yaklaşım, araştırma, analiz, sentez aşamalarıyla kompozisyon bilgisi verilir ve kompozisyon çalışmaları; renk bilgisi.

GRT202 - Grafik Tasarım II
Temel grafik sembolleri üzerinden, grafik tasarımda hacim ve boyut algısı oluşturulması ve temel düzeyde logo çalışmaları için ön hazırlıklar; somut ve soyut kavramların temel grafik disiplin içerisinde görselleştirilmesi.

GRT221 - Tipografi
Tipografinin önemi ve tarihi; yazı ve hayatımızdaki yeri hakkında genel bilgi; tarihten çeşitli yazı karakterleri ve bu yazı karakterleri ile serbest kompozisyonlar; renk, ebat, birim tekrar ile kompozisyonda ritim, denge, hiyerarşi gibi ögeler.

GRT222 - Sayısal Tipografi
Bilgisayar ortamında yazı kullanma, biçim ve leke olarak yazı karakterlerinin etkileri; harflerin etkileri ve metin örüntüsünün kullanımı; deneysel tasarımlar ve poster, dergi kapağı gibi tasarımlar.

GRT223 - Bilgisayarla Tasarım I
Güncel grafik tasarım programlarının tasarım sürecine nasıl dahil olduğu ve temel özellikleri; Photoshop programının mantığı, çalışma şekli, temel dosya formatları gibi temel düzey bilgiler.

GRT226 - Bilgisayarla Tasarım II
Grafik tasarım programlarının tasarım sürecine nasıl etki ettiği ve birbirleri ile nasıl kullanılabildiği; Illustrator programı, vektörel tasarımın mantığı; çeşitli grafik ürünlerin tasarlanması.

GRT231 - Fotoğrafçılık
Fotoğraf makinesi ve çekim ekipmanları, aydınlatma teknikleri, kompozisyon bilgisi ve baskı öncesi bilgisayar ortamındaki işlemler.

GRT232 - Tanıtım Fotografçılığı
Tanıtım (reklam) fotografı alanında karşılaşılan tasarıma dönük problemlere çözüm getirilmesi; serbest anlatımlı ve amaca yönelik projelerin üretilmesi; tasarım öge ve ilkeleri; tanıtım alanında fotografik anlatımı güçlü araştırma ve uygulamalar; farklı kullanım alanları için fotografik tasarım ve uygulamalar; basit Photoshop uygulamaları.

GRT241 - Türk Sanat Tarihi
Türk sanatının geçmişi, gelenekleri, ortaya çıkış süreci ve günümüze kadar geçirdiği evreler; toplumların kültür değerleri; Orta Asya (İslamiyet öncesi Türk sanatı), Beylikler ve Selçuklu Dönemi sanatı, Osmanlı Dönemi sanatı, Cumhuriyet Dönemi sanatı ve çağdaş Türk sanatı.

GRT242 - Grafik Tasarım Tarihi
Grafik tasarım tarihi, ilk örnekleri; günümüze kadar olan zaman dilimi; Dünya`da ve Türkiye`de grafik sanatların gelişimi ve etkilenmiş olduğu sanat akımları.

GRT301 - Grafik Tasarım III
Piktogram çalışmaları: stilizasyon yöntemiyle oluşturulmuş görsel bildirişim simgeleri projesi; herhangi bir kurum veya organizasyon için hazırlanmış piktogram seti tasarlama süreci; bilgilendirme tasarımı çalışmaları; piktogram çalışmalarında öğrenilen bilgilerin, temel tipografi bilgileri ile birleştirilip infogram oluşturulması.

GRT302 - Grafik Tasarım IV
Bir kurumun değişmez yüzü olacak logo kavramı üzerinden her türlü görsel kimlik çalışmaları hazırlanması ve markanın temsil ettiği değerler üzerinden kurumsal yapının her türlü basılı ve görsel materyal tasarımı ile oluşturulması.

GRT313 - Özgün Baskı I
Baskı resim tarihi ve baskı resim sanatçıları; bu sanatçıların özgün teknikleri; doğal ya da insan yapısı materyallerle monotipi baskı çalışmaları; baskı resmin mantığı; yüksek baskı tekniklerinden linol baskı ve ağaç baskı teknikleri ile bireysel ve grup çalışmaları yapılması.

GRT314 - Özgün Baskı II
Serigrafi baskı tekniği ile üretilen sanatsal ve endüstriyel çalışmalar; baskı hazırlık, kalıp pozlama ve baskı süreçleri; geleneksel yöntemler ve bilgisayar ortamında hazırlanan tasarımlar, tek renk ve çok renkli baskı teknikleri; Exlibris ve miniprint çalışmaları ile öğrenilen tekniklerin hatasız biçimde uygulanması.

GRT321 - İllüstrasyon
Görsel iletişim/görsel anlatım aracı olarak illüstrasyonun uygulamalı olarak irdelenmesi; basılı medyadan seçilen illüstrasyon örneklerinin stil ve kişisel yaklaşımlarının tanımlanabilmesi amacı ile tartışılması ve analiz edilmesi; teknik ve sanatsal değerlendirmelerin çalışma içeriğini yansıtılması; belirlenen illüstratif dillerle verilecek proje

GRT322 - Sayısal İllüstrasyon
Bilgisayar ortamında illüstrasyonun mantığı; renk ve katman özellikleri, ışık ve doku etkisi gibi farklı bilgilerle bir illüstrasyonun nasıl oluşturulacağı; reklam sektörüne yönelik çeşitli ürünler; tablet ile dijital çizim, serbest illüstrasyon gibi farklı yaklaşımlar.

GRT326 - Web Grafik Tasarım I
Adobe Photoshop ve İllustrator programı ile web arayüz tasarımı, Dreamweaver programı yardımı ile sayfa düzeni hazırlanması, HTML sayfalarının hazırlanması, web sitesi yapısı, font kullanımı, ana pencere, palet, kontrol paleti, araç kutusu, site penceresi, yeni site oluşturma, multimedia kavramı, multimediada kullanılan araçlar, site haritası, bağl

GRT331 - Basım Teknik Ve Yöntemleri
Basımcılığın tarihçesi, Türkiye'de basımcılık, kağıt ve malzeme bilgisi, renk ve renk yönetimi, baskı türleri, yüksek baskı, tipo baskı, flesko baskı, sıcak dizgi (linotype, monotype), klişe, düz baskı, ofset baskı, web ofset, çukur baskı, tifdruk baskı, delikli baskı, serigrafi, baskı öncesi hazırlıklar, forma hesabı, renk ayrımı, montaj, kalıp, baskı sonrası, katlama (kırım), harmanlama, dikiş

GRT333 - Göstergebilim
İşaret, sembol, ikon, edinilmiş deneyler, görüntünün yorumu, biçimsel eleştiri, kavramsal eleştiri; bilinçaltı çalışması, fikir eskizlerinin oluşturulması, eskizlerin kavram ışığında birleştirilmesi; sonuç bileşimleri, mesajla örtüşme kıstasları.

GRT401 - Grafik Tasarım V
İletişim amaçlı ve basılı medya ağırlıklı atölye çalışması; tipografi, imge, reklam fotoğrafı gibi grafik öğelerin iletişim amacıyla, hedef kitle gözetilerek bir bütün oluşturacak şekilde tasarlanması ve uygulanması.

GRT402 - Grafik Tasarım VI
Eğitim süreci boyunca edindikleri tasarım birikimi ışığında öğrencilerin gerçekleştirilebilir, somut ve birbiriyle bağdaşık çok parçalı bir proje geliştirerek hayata geçirmeleri. Tasarım öncesi analiz çalışması; hedef kitle analiz çalışması ve analizin grafik tasarım çerçevesinde kullanım biçimleri. Bir tasarım bürosu ile benzeşir şekilde işbölümü

GRT431 - Araştırma Teknikleri
Bilimsel araştırma yöntem ve teknikleri, problem, amaç, önem, sayıtlı ve sınırlılıklar; bilimsel araştırmalarda izlenecek yöntemler, evren ve örneklem seçimi; grafik alanlarına ilişkin tez/proje önerisi hazırlanması.

GRT499 - Staj II 6 AKTS
Tasarım alanında 20 iş günü staj.

STAJ - Staj

Seçmeli Dersler

GRT162 - Artistik Anatomi
Bölgesel yüzeysel anatomi, üst ve alt eksremite, gövde baş-boyun oranları; iskelet, kas ve canlı model çizimleri.

GRT181 - Grafik Tasarım Programlarına Giriş
Adobe Photoshop ve Adobe Illustrator programlarına giriş; vektör ve piksel bazlı grafik işlemenin farklılıkları.

GRT261 - Renk ve Kompozisyon
Rengin tanımı ve oluşumu, ışık renkler ve pigment renkler, renk teorileri, renk psikolojisi, renk sosyolojisi; ana renkler, ara renkler, simultan (yanıltıcı) renkler, komplemanter (tamamlayıcı) ve soğuk-sıcak renkler.

GRT271 - Görsel Tasarımda Ses, Müzik ve Efekt
Görsel tasarımda ses ve müzik kullanımı; müzikal farkındalık; klasik batı müziği tarihine bir bakış, modern müzik, elektronik müzik, alternatif türler ve efekt çeşitleri; vaka analizleri ve uygulamalarla müzikal farkındalıkları bir dile dönüştürme becerisi kazandırmaya yönelik çalışmalar.

GRT282 - Modelaj ve Maket
Tasarımı oluşturan temel kavramların tasarım ilke ve yöntemleri paralelinde üç boyutlu olarak kavratılması; yYüzeyde iki boyutlu olarak tasarlanmış tasarımların üç boyutlu tasarımlarının ve maketlerinin farklı yapılardaki malzemeler üzerinden uygulatılması.

GRT284 - Çağdaş Sanat Akımları
Birinci Dünya Savaşı sonrasında yenidünya düzeni, bilim ve teknolojik gelişmeler sonucunda ortaya çıkan sanat akımlarının toplumsal gelişmelerle ilişkileri; Dadaizm, Sürrealizm, Süprematizm, Kübizm, Pop Art, Op Art, Hepening, Kavramsal Sanat, Video Sanatı, Aksiyon Resmi, Art and Craft, Enstalasyon, Konstrüktivizm, Kinetik Sanat ve diğer çağdaş sana

GRT286 - Grafik Öyküleme
Grafik öyküleme kapsamındaki konuların tarihçesi, türleri ve örnekleri; grafik öyküleme yöntem ve teknikleri ve uygulamalar.

GRT332 - Tasarım Psikolojisi
Optik özellikler, görsel algılama, görsel düşünme, görsel uyarı, yanılsama ve Geştalt ilkeleri; görsel anlatım yöntemleri, bilinç-bilinçaltı algılamada bilgi ve deneyimin önemi gibi konular.

GRT351 - Bilgilendirme Tasarımı
Grafik tasarım dilinin kullanımı, vektör etkileşimli yazılımların sembol üretimi süresince kullanımı, pixel etkileşimli yazılımların görüntü işlem aşamasında ve grafik tasarımda kullanımı; kavramın aktüalite sistematiği içinde tasarımı, güncel bilgilerin simge olarak kullanımı, profesyonel çözüm aşamaları: kavramın analizi, projeye aktarılması; gör

GRT352 - Ambalaj Grafiği
Üç boyutlu tasarım, etiket ve etiket formu tasarımı, ambalaj tasarımı ve renk psikoloji ilişkileri, kutu formu tasarımı, kağıt çeşitleri, gramajı, kesme ve katlama imkanları ve sınırlamaları, kesme ve katlama teknikleri, sektörel faktörler, konu ve sanayi bazında yapılan tercihler ve var olan sınırlamalar; kutu üretimi, kutu formları; serigrafik

GRT361 - Çağdaş Sanat Atölye
Geliştirilen kavramların görsel sanatın temel prensipleriyle, farklı malzeme seçenek ve sunum yöntemleriyle uygulanması.

GRT372 - İleri Serigrafi Baskı
CMYK Serigrafi tekniği öğretilir.

GRT374 - Endüstri Grafiği
Endüstride grafiğin kullanım alanları, endüstri ürünlerinde ve endüstri işletmelerinde, elektronik araç ve gereçlerde grafik işaret ve sembollerinin ergonomik tasarımı.

GRT376 - Web Grafik Tasarım II
Adobe Photoshop ve İllustrator programı ile web arayüz tasarımı, Dreamweaver programı yardımı ile sayfa düzeni hazırlanması, HTML sayfalarının hazırlanması, web sitesi yapısı, font kullanımı, ana pencere, palet, kontrol paleti, araç kutusu, site penceresi, yeni site oluşturma, multimedia kavramı, multimediada kullanılan araçlar, site haritası, bağl

GRT378 - Sosyal Medya Tasarımı
Sosyal medyanın tanıtım ve reklam amaçlı kullanım olanakları; blog oluşturup bu blogların etkili kullanımı; web ortamında ticari ürün yönetimi ve web sitelerini sosyal medya uyumlu hale getirme.

GRT432 - Pazarlama İletişim ve Reklam
"Reklamcılığın tarihsel gelişimi, temel kavramlar, medya, toplum, reklama yönelik uygulama yöntemlerinde amaca uygun işlevsellik, reklamı yapılacak konuyla ilgili bilgilenmek için gereken hiyerarşik yapının oluşması, reklamın tanımı ve iletişim, reklamın konuya ve türüne göre sınıflandırılması, reklam grafiğinin üretim dili ve teknolojileri

GRT452 - Portfolyo Tasarımı
Portfolyonun hedef kitlesi ve sunulacak çalışmaların saptanması; sunum biçim ve tekniklerinin belirlenmesi; çalışmaların sunulması için yapılacak ön hazırlıklar; CV hazırlama ve farklı formatlarda profesyonel bir tasarımcı portfolyosu oluşturmaya ve iş yaşamına yönelik çalışmalarda tasarımcı-müşteri ilişkisini içeren uygulamalar.

GRT454 - Deneysel Tasarım
Grafik tasarımda yaratıcı fikirler bulma; deneysel ortam yaratma; tasarımcı kimliğiyle düşünme ve araştırma; problem oluşturma ve tanımlama; çözüme yönelik etkili ve denenmemiş fikirler bulma; hızlı düşünme ve fikir bulma; fikirlerin ifadesinde farklı sunum teknikleri geliştirme; tasarımları uygulama.

GRT462 - Adli Sanat
Adli sanat ile ilgili temel kavramlar; yüzün anatomik ve morfolojik yapısı; 2 ve 3 boyutlu yeniden yüzlendirme teknikleri; örnek çalışmalar ve pratik uygulamalar.

GRT472 - Sinema ve TV Grafiği
Adobe After Effects, Premiere ve 3Ds Max programları kullanarak profesyonel anlamda bir jenerik ya da seçime göre trailer hazırlanması; jenerikte kullanılan görsellerin video çekimleri, 3 boyutlu modellerin yapım aşamaları; Storyboard yapımı, video çekim teknikleri ve programlara entegrasyonu ile montaj aşaması ve çıktı alımı.

GRT474 - Bilgisayar Oyunları İçin Karakter ve Sahne Tasarımı
Bir bilgisayar oyununun gerektirdiği oyun öğelerinin (game object) ve sahne (level) tasarımının teknik ve sanatsal bilgisi; oyun öğelerinin temel hareketleri.

GRT476 - Ajans İşletme
Bir grafik ajansının açılması; yasalar, yönetmelikler, grafik ajansının teşkilat şeması, birimler, donanım araç ve gereçleri, iş akışı, işveren-ajans ilişkileri; grafik projelerinin maliyet açısından değerlendirilmesi, proje ile ilgili malzeme, araç-gereç ve birim fiyatlarına göre analizleri ve maliyet hesapları.

GRT478 - Görüntü ve Ses İşleme
Bilgisayar ortamında sayısal görüntü, ses işleme ve montaj yöntemleri; durağan ve hareketli görsellerle kompozisyon hazırlama, kurguyu ve görsellerin ses ve efektlere bağlı değişimlerini yönetme.

GRT482 - Animasyon II
Kişisel bir animasyon filmi projesi ve/veya kariyer hedefleri doğrultusunda tanımlanan animasyon üretimi çalışmalarının fikir aşamasından başlanarak gösterime sunulmasına kadar film yapımı sürecinin bütün evrelerinin belirlenen plan dâhilinde yürütülerek tamamlanması.

GRT484 - Disiplinler Arası Medya Uygulamaları
Sınırları genişletilmiş bir deneysel ortam içinde  öğrencinin, tasarımcı olarak düşünme, araştırma, iletişim sorunlarını anlama ve tanımlama, çözüme yönelik etkili fikirler bulma ve fikirleri görsel yöntemlerle ifade etme yeteneklerini geliştirilmeye çalışılır. After Effects programı bu bağlamda araç olarak kullanılır.

GRT485 - Sanat ve Ütopya
Ütopyanın ve sanatın tanımı, ütopya içinde sanat, sanat yoluyla ütopyacı düşünme yöntemleri, ütopyanın ve ütopyacı düşüncenin kullanıldığı alanlar; örnek filmler, örnek edebi kitaplar; ütopyacı düşünme teknikleri.

GRT486 - İleri Animasyon
Animasyon tarzı reklam film ve film jenerikleri kavramı; animasyon tarzı film jeneriği yapımı teknikleri; bir adet animasyon tarzı film jeneriği üretilmesi.

GRT488 - Yaratıcı İletişim
Reklamcılık dünyasında yaşayan kavramlar; reklam ajansında çalışan kişiler, görev tanımları ve ilişkileri; reklamda yaratıcılığın a b c'si; brief, yaratıcı brief, basın ilanı, reklam filmi; bir brief üzerinde basın ilanı, reklam filmi; bir kampanya hazırlanması ve sunumu.

GRT492 - Tasarım Analizi
Bu derste; tasarımın tanımı üzerinde durulacak, basılı ve dijital mecralarda tasarım öğelerinin kullanılışı güncel çalışmalar üzerinde incelenecektir. Çalışmaların tasarımın tanımından yola çıkılarak değerlendirmesi yapılacak, özgün tasarımların ve güçlü mesajların ortaya çıkmasındaki değişkenler araştırılacaktır.

GRT494 - Güncel Sanat ve Yorumu
Güncel ve çağdaş sanatın akım ve tutumları; sanata yön veren uluslararas bienal, trienal ve dokümanter dosyalar ve kavramlar.

Diğer Bölümlerden Alınan Servis Dersleri

ENG121 - Temel İngilizce I
Bu ders öğrencilerin başlangıç düzeyinde iletişim kurmalarına yardımcı olmak için kelime bilgisi, dilbilgisi ve iletişimsel becerilerin geliştirilmesine yönelik etkinlikleri içermektedir. Bu etkinlikler arasında duygular, yiyecek ve içecekler, boş zaman aktiviteleri ve günlük rutinler gibi çeşitli konular yer alır. Öğrencilerin farklı kültürler hakkında bilgi sahibi olması amacıyla çeşitli kültürlere ait olgular da dersin içeriğine dahildir.

ENG122 - Temel İngilizce II
Bu ders öğrencilerin başlangıç düzeyinde iletişim kurmalarına yardımcı olacak kelime bilgisi, dilbilgisi ve iletişim becerilerine yönelik daha geniş çerçeveli etkinlikleri içerir. Bu etkinlikler, ulaşım, seyahat, tarihler, tatiller, para, ve alışveriş konuları çerçevesinde işlenir. Öğrencilerin farklı kültürler hakkında bilgi sahibi olması amacıyla çeşitli kültürlere ait olgular da dersin içeriğine dahildir.

HIST 201 - Uygarlık Tarihi
Batı uygarlığının gelişimi siyasi, iktisadi, toplumsal ve dini sürekliliklere odaklanılarak değerlendirilir. Üç temel bölümleme yapılır. Antik Çağdan Ortaçağa, Ortaçağdan Modernitenin yükselişine, Modernitenin yükselişinden Modern Batı’ya. Bu bölümleme İlk uygarlıklar, İbraniler, Yunanlılar, Kent Devletleri, Hıristiyanlık, Modernite, tarihi etkileyen ve tarihten etkilenen insanlar, devletlerin yükselişi ve düşüşü, kısa ve uzun dönemli önemli olaylar, Batı’nın yükselişinin nedenleri gibi konu başlıklarını içerir.

HIST101 - Atatürk İlkeleri ve İnkılâp Tarihi I
The decline of the Ottoman Empire and the developments leading to the Turkish Revolution.

HIST102 - Atatürk İlkeleri ve İnkılâp Tarihi II
Foundation of the Turkish Republic and principles of Mustafa Kemal Atatürk

TURK 401 - Türk Dili I

TURK 402 - Türk Dili II